تعویض روغن گیربکس اتومات خودروهای سواری تقریبا شامل تخلیه کامل5 تا 6.2 لیتر روغن گیربکس و جایگزین کردن اونه .
و چون بدلیل عدم امکان تخلیه همه بخشهای گیربکس اتومات توسط پیچ تخلیه کارتر مجموعه این فرایند توسط دستگاه خودکار دارای پمپ و مکنده صورت میگیره و چیزی حدود 3 تا 4 لیتر روغن گیربکس هم حین فرایند تعویض برای شستشو و تخلیه مجموعه گیربکس مصرف و دورریز میشه خودتون با یک حساب سرانگشتی میتونید بفهمید چقدر خرج داره . شامل :
1-هزینه تکنسین و دستگاه
2-هزینه خرید 10 لیتر روغن دنده مناسب
ضمنا حتما اضافه کنم در صورت در دسترس نبودن دستگاه روشهای دستی تهاجمی تر توسط مکانیکها استفاده میشه که آسیب رسونه
و ضمنا برخی مکانیکها فقط 3 لیتر روغن توی کارتر گیربکس رو عوض میکنن که بخاطر مخلوط شدن با روغن کثیف قبلی داخل گیربکس و تورک کانورتر کار درستی نیست و فاصله تا تعویض بعدی رو کاهش میده
نکته: بعد از یکی دوبار تعویض روغن گیربکس باید دفعه سوم کارتر گیربکس بازشه و فیلتر داخل گیربکس هم عوض شه
اغلب نمایندگیهای بزرگ خودروئی دستگاههای خودکار فلاشینگ رو دارن و نمایندگیهای کوچک و تعمیرگاههای ساده یا تعویض روغنیها ندارن
روش تعویض روغن جعبه دنده اتومات بدون دستگاه که من بهش میگم تهاجمی تر:
باز کردن لوله تخلیه روغن از گیربکس به رادیاتور خنک کننده بیرونی گیربکس و روشن گردن خودرو و قرار دادن اون در حالت N بمنظور بکار افتادن پمپ روغن داخل گیربکس و تخلیه کامل از لوله جدا شده !!!!
سپس تخلیه کارتر گیربکس و بستن لوله سرجاش و بستن پیچ کارتر و پر کردن گیربکس با مقدار مناسب روغن به تناوب و کم کم تا فول شدن سیستم .
خودتون میبینید که در این روش پمپ گیربکس روغنی رو که مایه حیات اونه کامل به بیرون تخلیه میکنه و تا زمان جایگزین کردن روغن به داخل سیستم و گردش روغن سر جاش گیربکس ثانیه هائی خشک کار میکنه !!!!
در روش فلاشینگ خودکار گیربکس با دستگاه اما روغن از یک پمپ وارد و از یک مجرا خارج یا به بیرون مکیده میشه یعنی در هیچ حالتی حتی یک لحظه گیربکس بی روغن نمیمونه و ضمنا همه قطعات داخلی گیربکس در اثر فشار مایع کاملا شستشو هم میشه
درباره این سایت