پدیده ناک Knock بمعنی  خودسوزی بنزین در سیکل فشرده شدن و گرم شدن داخل سیلندره .

در موتورهای با ضریب تراکم بالاتر و موتورهای مجهز به توربوشارژر فشار تراکم داخل سیلندر و دمای بالای حاصل از فشردگی سوخت امکان ناک رو بالا میبره و باید از سوخت با عدد اکتان بالاتر برای کاهش احتراق پذیری بنزین استفاده کرد . کثیف شدن سرسیلندر و سوپاپ و شمع با رسوب کربن (دوده) و ضعیف بودن جرقه هم به تشدید و امکان بروک کمک میکنه .

اگر به دقت به زمانهائی که Knock ناک بیشتر اتفاق میفته یعنی تشدید میشه توجه کنید متوجه میشید که در شتابگیری سریع و ابتدای حرکت یا در مسیرهای شیبدار که فشار بیشتری برای غلبه بر نیروی وزن وجود داره صدای ناک از موتور بیشتر شنیده میشه.

در این زمانها با فشردن پدال گاز سوخت بیشتر به موتور تزریق میکنیم تا نیروی تولید شده برای شتاب وحرکت افزایش پیدا کنه اما مقاومت زیادی در مقابل حرکت بخاطر وزن و شیب جاده وجود داره و عملا سرعت به تناسب میزان سوخت مصرف شده مثل سطح هموار بالا نمیره. همین فشار مضاعف و سوخت اضافی بعنوان دو عامل منفی باعث میشه زمینه برای خودسوزی بنزین درون سیلندر و تشدید پدیده ناک فراهم بشه .

با این حساب ناگفته پیداست که در صورت عدم دسترسی به سوخت مناسب و با اکتان بالا چگونه باید با تغییر سبک رانندگی در برخی شرایط بروز ناک رو به حداقل ممکن برسونیم یا اگر لازمه به ماشین فشار وارد کنیم حتما یادمون باشه که باید برای حفاظت از موتور از اکتان بوستر مخلوط با سوخت با اکتان پائین استفاده کنیم  .

یک سئوال مهم : آیا مصرف بنزین با اکتان بالاتر قدرت موتور رو افزایش میده ؟ جواب منفیه . همه انواع بنزین از نظر تولید انرژی یکسانند !

یک سئوال مهم دیگه : آیا اونطوری که مردم تصور میکنن مصرف بنزین سوپر یا بنزین با اکتان بالا یا اکتان بوستر باعث تمیز شدن موتور و انژکتور میشه ؟ جواب صد درصد منفیه . هیچ اثری نداره


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Ronnie آبشار یخ فواید نماز خواندن از کودکی Tracy کاراته شهرستان قاین شنگ گالری عکس فتوپر انعکاس نور فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر